Blog2Blog Maak je eigen Blog2Blog | Gratis je eigen blog c.q weblog op internet
BOOTBOUW PUBLIKATIES / BOAT CONSTRUCTION ARTICLES Toggle side / top view

BOOTBOUW PUBLIKATIES / BOAT CONSTRUCTION ARTICLES

4/11/2006 - Teak zagen / Teak cutting

Vandaag bij Oscar in de werkplaats de teakhouten werkbladen gezaagd. De teakdelen zijn voorzien sponning tbv rubber-vulling.

 

Today we cut up the teak table sheets at Oscars workshop. The teak strips have recesses for caulcking. 

 

 

Even een aantal teakdelen neergelegd op zowel het dek als in de kuip.

 

I just put down some teak parts, both on the deck as well as inside the cabin.

 

 

Op de bovenstaande foto is de geopende koellade zichtbaar onder de pasagiersstoel.

 

On above picture you can can see an opened cooling box underneath the passenger seat.

 

 

 

De tweede stoel en de gascomfort heeft een proefpassing

 

The second seat and stove are trial fitted.

 

 

 

 

Comments (3) :: Post A Comment! :: Permanent Link

3/11/2006 - Teak werkzaamheden / teak works

De ontwerptekeningen tbv van het teakwerk zijn gemaakt en uittrekstaten zijn opgesteld.

Een kennis heeft nog enkele teakhouten werkbladen uit een voormalig scheikunde laboratorium. Hieruit zullen de nodige teakdelen op maat worden worden gezaagd.

 

 

Design drawings and material take off lists have been made. An acquintance has teak table sheets from a former chemistry lab. Tomorrow we will start cutting them to the desired sized

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

25/10/2006 - Bootliedje / Song about a boat


codebase="http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=6,4,7,1112"
standby="Loading Microsoft Windows Media Player components..."
type="application/x-oleobject">
   
   
   
   
   

   

   

  
            pluginspage="http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/"
        filename="Station1.asx"
        src="Station1.asx"
        Name=MediaPlayer
        ShowControls=1
        ShowDisplay=1

        ShowStatusBar=1

        Volume=1

        Width=360

        Height=100>

   

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

23/10/2006 - Inbouw koelkast / intergrated cooling unit

 

 

Ik heb de inbouw koelkast vast ingekocht. Zoals eerder beschreven betreft het een Waeco CD-30 koellade met een inhoud van 30liter. het betreft een zgn compressor koelunit. Het compressor moduul kan ca. 1,5 m verder geplaatst worden.

 

 

I already purchased the cooling unit. As described earlier it concerns a Waeco model CD-30. Sliding cooler with a capacity of 30 liters. The cooling module is a compressor based type. The cooling module can be placed at about 1,5m distance.

 

 

 

De koelkast zal onder de passagiersstoel worden geplaatst.

 

The cooling unit shall be place underneath the passenger seat.

 

 

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

14/10/2006 - Instrumentenpaneel / Instrument cluster

 

Vandaag heb ik de het definitieve instrumenpaneel gemaakt. Het paneel is bekleed met kunststof met Carbon-look. De bedrading is aangelegd en wordt middels een meervoudige stekker verbonden. Hierdoor kan het paneel demontabel zijn.

 

Today i fabricated the final instrument panel. The panel is covered with plasic sheet in Carbon-look. The wiring has been made and it will be connected using a multi-connector. This makes the panel removable. 

 

 

       

 

 

 

De hoofdschakelaars van de beide accu's zijn gelijksoortig uitgevoerd.

 

The switch panel for the main batteries have the same features. 

 

 

 

Alle panelen zijn verwijderbaar of voorzien van overlengte op de kabels zodat deze altijd toegankelijk zijn in geval van storing of uitbreiding van het elektrische systeem. 

 

All panels are removable or have over-lenght on the cables for easy acces in case of malfunction or extension of the electrical systems. 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

9/10/2006 - Terugblik 1 jaar / Looking back 1 year.

 

Even een foto impressie van een jaar werk:

Exact een jaar geleden was er een begin gemaakt met het lamineren van het onderwaterschip.

 

Just a picture impression of one years work.

Exactly one year ago i just tarted lamiting the under water part of the hull.

 

 

 

Ondertussen is de gehele buitenzijde en een deel van de binnenzijde van de romp met glas gelamineerd en afgelakt, de motor gereviseerd, de elektrische installties aangelegd en is er aardig voortgang aan de afwerking.

 

Meanwhile the entire exterior of the hull and a part of the interior have been laminated with glas fiber, the engine overhauled, electrical wiring in place and connected and a fair bit of progress on the finishing works. 

 

 

 

 

 

 

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

27/9/2006 - betimmering kuip / carpenty open cabin

Weer enige voortgang met de betimmering van de kuip. Aan de bestuurderszijde is een deel van het meubel gemaakt waarin een wastafel wordt geplaatst. Aan de passagierszijde komt een kooktoestel met dubbele kookpit Ook de bok waar de zitting op is geplaats is gereed. De zitting is voorzien van een slede en draaiplateau. Onder de zitting wordt nog een lade gemaakt. Aan de ander zijde (onder de passagierstoel) komt een inbouw koelkast, lade model, van Waeco http://www.waeco.com/nl/253_512.php.

 

 

Some progres has been made on the carpentry  of the open cabin. On the helmsman side the furniture has been shaped. A sink and faucet will be installed. A dual burner cooker will be installed on the passenger side. A seat has been trial fitted. The seat has a sledge and rotating base. Underneath the seat there will be a slideable storage area. Directly across it on the passenger side a built-in slideable refridgerator, make Waeco http://www.waeco.com/en/253_512.php will be installed.

 

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

20/9/2006 - Model van RVS boegstuk / Model of sttainless steel bow section

Hier een impressie van het boegstuk. Uiteraard betreft het hier een triplex model wat met plakband in elkaar is gezet..

 

Here we have an impression of the bow piece. Of course just made out of thin plywood and taped together..

 

 

    

 

Triplex boegstuk en beide hoekbeschermers.

 

Plywood bow piece and corner protectors.

 

Comments (2) :: Post A Comment! :: Permanent Link

10/9/2006 - RVS hoekbeschermers / Stainless steel corner protection

Het is even een tijdje rustig geweest ivm vakantie maar vandaag ben ik maar weer eens gestart met wat licht werk.

 

Op de beide achterhoeken en de boeg komen RVS beschermstukken. De mal voor het achterstuk is van 3.5mm triplex is gemaakt. De uitendelijk delen zullen van 3mm RVS worden vervaardigd.

 

 

 

 

 

 

After a holiday brake i restarted working today on the boat, mainly some light labor.

 

On both rear corners and the bow stainles steel elements for protection will be placed. The mold for the first rear one is made out of 3.5mm plywood. The originals will be made of 3mm Stainless steel.

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

25/8/2006 - Hardware details / Details van het beslag

Na nog eens 2 volledige schuur en lak sessies is het tijd om beslag definitef te monteren. Hier enige details

 

After another 2 complete sanddowns and lacquering the exterior of the hull it is finished and hardware can be mounted permanently. Here some details.

 

    

Navigatieverlichting in de boeg / bow navigational lighting

 

    

Rompdoorvoer voor pomp en luchtinlaat (let ook op de reflectie in het hout / tru-hull from bilgepomp and air intake (please do notice the reflection in the wood finish)

 

 

    

Water- brandstofvulopeningen / Water and fuel inlets.

 

    

Navigatieverlichting, skioog en hendel / Nav light, ski-tow eye and handle.

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

20/8/2006 - Proefpassing beslag / trial fitting hardware

Voor de kick even het beslag gepast.

 

Just for the kick I put on the hardware.

 

 

 

 

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

19/8/2006 - Aflakken van romp en dek / finish laquer on hull and deck

Aankomende dagen worden gebruikt voor aflakker van de romp en het dek. Vandaag de eerste  laag van (ten minste 3) aangebracht. De transparante lak heeft een UV-filter om verkleuring van de onderliggende epoxy te voorkomen. Jet ziet het hoogglans effect al duidelijk op de foto's

 

 

 

 

 

 

 

The following day will be utilised for final laquer finishing the hull and deck. Today i applied the first coat of (at least 3). The transparant UV laquer has a UV-blocker to prevent bloshing of the underlaying epoxy. You can clearly see high gloss finish on the pictures.

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

16/8/2006 - Eerste laklaag trap en platform / first layer of coat on steps and platform

 

Geen verder commentaar!

 

No further comments!

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

15/8/2006 - Trap van zwemplatform / Steps from platform

De trap van het zwemplatform nadert voltooing. Nog een maal van epoxy voorzien schuren en dan kan ie definitief worden afgelakt. De treden zijn voorzien van teak inlage welke na het aflakwerk weer worden geschuurd zodat het teak anti-slip banen weer tevoorschijn komen. Het zwemplatform zal hier ook van worden voorzien.

De onderste trede is demontabel voor toegankelijkheid van de jetaandrijving. Dit om eventueel wier of touw te kunnen verwijderen. 

 

 

The steps from the platform are almost finished. Still one layer of epoxy and then sanding. Ater that it is ready to be finish coated. The steps have teak inserts. After coating the steps these insert will be revealed by sanding them. The platform itself will also get these teak anti-slip strips.

The lower step is detachable for acess to the jet drive. This to remove see weed or rope through the handhole.

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

13/8/2006 - Motorluik geplaatst / Engine hatch mounted

Het motorluik is geplaatst en aangesloten op de elektrisch spindel. Tevens is er nog een kleiner luik voor toegang tot het bagage-compartiment. Beide luiken zijn aan de binnenzijde voorzien van geluidwerend materiaal. 

 


codebase="http://activex.microsoft.com/activex/controls/mplayer/en/nsmp2inf.cab#Version=6,4,7,1112"
standby="Loading Microsoft Windows Media Player components..."
type="application/x-oleobject">
   
   
   
   
   

   

   

  
            pluginspage="http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/"
        filename="Station1.asx"
        src="Station1.asx"
        Name=MediaPlayer
        ShowControls=1
        ShowDisplay=0

        ShowStatusBar=0

        Volume=1

        Width=360

        Height=300>

   

 

Today i mounted the engine hatch and connnected the electrically operated line-actuator. I also made a smaller hatch to have easy acces to the luggage compartment. Both hatches have sound insulating material on the inner side.

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

8/8/2006 - De juiste kleur / getting the color right.

Zoals jullie in het vorige verslag hebben kunnen zien en lezen ben ik met blauw aan de slag gegaan. Dit had een klassiekere kleur moeten zijn ipv deze harde blauw. Na het nodige gemengd te hebben kreeg ik nog niet het gewenste resultaat. Een volledige overstap van blauw naar ivoor-kleur bevalt mij prima en is wel zo neutraal.

 

 

As you may have read in the previous entry i started working with blue for finish color. This wasn't the vintage blue i wanted. After mixing several shades i came to the conclusion to change it drastically to ivory. This to my satisfaction and it shows nice and neutral.

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

6/8/2006 - Zonnedek en instrument console / sun deck and instrument console

 

 

Het zonnedeck/motorluik wordt al in kleur afgewerkt. Tevens is de trap en achterzijde met glasvezel gelamineerd.

 

The sun deck / engine hatch is finished with colour coat. Also the steps en rear side are laminated with epoxy and fiber.

 

 

         

 

De instrument console is geplamuurd en voorzien van een eerste laklaag.

 

The instrument console is smoothend and got its first layer of base coat.

Comments (1) :: Post A Comment! :: Permanent Link

28/7/2006 - En hoe lijkt het met chroom / How does it look with the chrome package

Even om te zien hoe het er uit ziet met het nodige bling bling: kajuitraampjes, luchthappers en navigatieverlichting op de boeg.

 

 

 

Just to see how it looks like with the bling bling package: portlight, air intakes and navigational light in the bow.

 

 

Ook wordt er aardig gewerkt en het motorluik annex zonnedek.

 

There is also progress on the engine hatch / sun deck

 

 

 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

26/7/2006 - glasweefsel op romp #2 / fibering the hull #2

De productie van een dagje werk bij ca 35 gr. C. Niet gek ondanks de hitte.

 

De result of a day work at 35 degr. Celsius. (95 degr. F). Not bad despite the heat.

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

25/7/2006 - glasweefsel op romp / fibering the hull

 

Deze week heb een weekje vrij en het staat volledig het teken van ...klussen aan de boot.

 

Gister en vandaag reeds de helft van de romp van glasweefsel voorzien. Tevens zijn de zijkanten van het zonnedek/motorluik in glasweefsel gezet. Alles uiteraard epoxy gebonden. De overtollige resten glasweefsel worden later weggeschuurd.

 

 

 

This week i took a week off from work, all schedelud for ...working on the boat.

 

Yesterday and today I fibered one side off the hull. I also fibered the sides from teh sun deck/motor hatch. All epoxy bonded. All excess fiber material will be sanded off.

 

 

Glasvezel matten worden van boven opgehangen (geniet) zodat het lamineren wat makkelijker gaat.

 

The fiber material is hung (stitched) so it handles easier.

De rompconstructie is van zichzelf al zodanig glad dat relatief weining moeite zal kosten om de romp glad te krijgen, dit in tegenstelling tot het dek.

 

 

The hull structure is by itself so smooth that it will take relatively less effort to end up with a smooth result....unlike the effo rt it took to smoothen the deck. 

 

 

Comments (0) :: Post A Comment! :: Permanent Link

<- Last Page :: Next Page ->

VIDEOCLIP

RUNNING IN THE FAMILY

Boat Design Net

Building a classic 30ft Mahogany Sportcruiser

ENGLISH: Here you can witness the construction proces of a 30ft sportscruiser. The construction method is cold molded wood core. No steaming and bending but clue 'n stitch all covered in epoxy with fiber inlay on both exterior and interior. The boat will have the looks of a 50ties and 60ties italian and US mahogony classic, such as Riva, Chris Craft Hacker and Car Wood. The boat will be finished with chrome details. For a propulsion system I chose a Berkeley Jet drive an Olds 455 engine which was built in the 70ties a Berkeley Packajet. Please enjoy your stay on my weblog. DUTCH: Hier is de bouw van een 30 foot (9,3 meter) lange sportcruiser te volgen. De bouwmethode is "cold molded wood core" wat inhoud dat alle materialen koud worden verwerkt. Dus geen stomen en nagelen, maar buigen en lijmen afgewerkt met aan zowel de buiten als binnenzijde een epoxy systeem met glasweefsel inlagen. De boot zal de uitstraling van een jaren '50 en '60 italiaanse klassieker krijgen, zoals Riva, getypeerd door veel hout en chromen elementen . Ook in de VS waren diverse bouwers van dit soort boten actief zoals Chris Craft, Hacker en Car Wood. Als aandrijving is een typisch amerikaanse combinatie gekozen, namelijk een jet aandrijving in combinatie met een 7,4 liter V8 motor. Veel plezier bij het volgen van de bouw, Klaas van der Woude

All Articles / Alle artikelen

Tekeningen beschikbaar / Drawings available for download
Details ramen / Details of window frames
Vervolg raampartij / Window frames continued.
Ramen / Window frames
Motor defintief geplaatst / Final fitting the motor
Motor proefpassing / Motor trial fitting
Nieuwe haventrailer / New harbour trailer
SS parts fitted / RVS onderdelen gemonteerd
WOW look at that polished stainless steel / WOW kijk het gepolijste RVS blinken
Bouwen uitlaat temperatuur alarm / building exhaust temperature alarm
Aluminium Berkeley logo / Aluminum Berkeley Logo
SS bow and corner guards / RVS boegstuk en hoekbeschermers
Teak dek inrubberen / teak deck caulking
Al het teakwerk voorbereid / All teak works pre-cut
Teak houten kuipvloer / teak cabin floor
teak dek en vloer / teak decking and flooring
Passen RVS boeg- en hoekstukken / Fitting SS bow piece and corners
RVS onderdelen / Stainless Steel parts
Teak dek #1 / Teak decking #1
Teak hout / Teak Wood
Teak zagen / Teak cutting
Teak werkzaamheden / teak works
Bootliedje / Song about a boat
Inbouw koelkast / intergrated cooling unit
Instrumentenpaneel / Instrument cluster
Terugblik 1 jaar / Looking back 1 year.
betimmering kuip / carpenty open cabin
Model van RVS boegstuk / Model of sttainless steel bow section
RVS hoekbeschermers / Stainless steel corner protection
Hardware details / Details van het beslag
Proefpassing beslag / trial fitting hardware
Aflakken van romp en dek / finish laquer on hull and deck
Eerste laklaag trap en platform / first layer of coat on steps and platform
Trap van zwemplatform / Steps from platform
Motorluik geplaatst / Engine hatch mounted
De juiste kleur / getting the color right.
Zonnedek en instrument console / sun deck and instrument console
En hoe lijkt het met chroom / How does it look with the chrome package
glasweefsel op romp #2 / fibering the hull #2
glasweefsel op romp / fibering the hull
Bijna glad / almost smooth
dekopbouw #4 / deck finishing #4
dekopbouw #3 / deck finishing #3
Sesam open u / Open Sesame
Instrumentenpaneel / Instrument panel
Aanleg electrica / Electrical installation works
Elektrische componenten / Electrical components
Gewoon een aktueel plaatje / just a recent picture
Lucht aanvoer ventilatie / air intake and venting
dekafwerking #3 / deck finishing #3
dekafwerking #2 / deck finishing #2
Voortgang mahonie fineer dek / Progress on mahogany vineer decking
dekafwerking / deck finishing
Kuip en rondzit / open area and u-shaped seats.
Kuipvloer / open compartment flooring
Bagageruim / Cargo bay
Brandstoftank / Fuel tank
Motorcompartiment / Engine room
Eindelijk weer lekkere temperaturen in de schuur / Finally some nice temperature to work at the workshop
1 jaar bouwen / 1 year of construction
Het werkt! / It works!
Eerste 20 minuten draaiende motor / First 20 min of working engine
Motor revisie VOOR & NA, zoek de 7 verschillen
Wederopbouw motor #5
Wederopbouw motor #4
wederopbouw motor #3
Wederopbouw motor #2
Wederopbouw motor #1
Onstekingsmodule
Brandstoftank
Instrumentenpaneel krijgt vorm
Uitlaatsysteem
Dekluik en dashboard
Bling Bling
Elektrisch schema / wiring schedule
Oliepan & Crankscrapers
Inlaatmanifold & Carborateur.
De carborateur
Koprevisie gereed
Motor revisie onderdelen
Huidopbouw
Externe koppelingen op website aangebracht
Krukas gearriveerd uit USA
Jetaandrijving Berkeley JE-12A
Motoronderdelen gereviseerd en gereinigd
Motorisering Oldsmobile 455
Terugblik bouw casco
Even terug in de tijd!
Weer omgekeerd

COMMUNITIES

Boat Design Net



member of the Boatbuilding Ring Previous Site Random Site List Sites Next Site

PROFESSIONAL BOATBUILDERS






TECH PAGES



JETBOAT PAGES



PARTS AND SUPPLIERS







Free Counters